Využite možnosť financovania vrámci projektu Plán obnovy, aby ste zabezpečili vyššiu kvalifikáciu a príjem Vaším pedagogickým zamestnancom.
V spolupráci so spoločnosťou K.A.B.A. Slovensko,
ktorá je akreditovaným poskytovateľom inovačného vzdelávania Vám ponúkame možnosť školení pre učiteľov základných a stredných škôl.
Na výber máte 5 modulov,
ktoré je možné prispôsobiť aj konkrétne Vašim požiadavkám.
Kľúčové kompetencie ako základ profesijného rozvoja pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca
Obsah vzdelávacieho programu je zameraný na získanie nielen teoretických vedomostí, ale predovšetkým na nácvik praktických zručností zameraných na rozvoj kľúčových a profesijných kompetencií pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca v spojení s ich osobnostným rozvojom a pozitívnym dopadom na rozvoj osobnosti žiakov, na ich študijné výsledky a kvalitu vyučovacieho procesu.
Spolu: 52 hodín-prezenčne 28 hodín (Zoom,škola,kombinácia)
-dištančne 24 hodín
Min. počet účastníkov: 8 účastníkov
Cena: 139 Eur, pre skupiny od 10 osôb zľava
MODUL č.1
Kľúčové kompetencie pedagogického/odborného zamestnanca a ich rozvoj
Kľúčové kompetencie a profesionalita
Kariéra a trh práce – Význam a chápanie práce.
Kompetencie – Delenie z hľadiska Európskeho kvalifikačného rámca EKR/EQF.
Kľúčové kompetencie – Identifikácia a štruktúra kľúčových kompetencií.
Sebareflexia vlastných kľúčových kompetencií – Seba-inventúra.
Zvládanie záťažových situácií v edukačnom prostredí školy
Poznanie typu osobnosti ako predpoklad zvládania záťažových situácií
Osobnosť –Profesionalita. Potreba vedieť poznávať a odhadnúť osobnosti.
Typológie – história a súčasnosť. Poznanie rôznych typológií.
Pozorovanie ako základná metóda pri riešení záťažových situácií – štruktúrovanosť a objektivizácia pozorovania.
Dynamika osobnosti – Rôzne a odlišné reakcie toho istého človeka v rôznych záťažových situáciách.
Užitočné nástroje na typológiu osobnosti –súčasné nástroje na odhad seba a odhad iných a ich využitie v praxi pri riešení záťažových situácií.
Efektívne riešenie problémov a konfliktov
Konflikt ako sociálny jav. Problémy, konflikty a spory.
Vývin konfliktu v čase – eskalácia konfliktu.
Naše reakcie v konfliktných situáciách – úloha emócií v konflikte
Kontrola emócií a konfliktu pomocou myslenia.
Otvorenie konfliktu – použitie JA-výroku – nácvik výroku.
Správania sa jednotlivca v konfliktnej situácii podľa Kilmanna.
Pozície, záujmy v konflikte – ich odlišovanie
Štýly riešenia konfliktov – ich podstata a využitie.
Spôsoby riešenia konfliktov – využitie aktivizujúcich, interaktívnych a participatívnych metód pri predchádzaní a riešení konfliktov
Kritériá pre dobré riešenie konfliktu.
Relaxačné techniky na zvládanie stresu
Stres – ako vzniká. Základné pojmy.
Špecifické prejavy pôsobenia stresora v organizme.
Generálny adaptačný syndróm / GAS .
Zdroje stresu. Vnímanie stresu. Reakcie na stres. Symptómy stresu.
Syndróm vyhorenia – fázy, príčiny, indikátory vyhorenia, rozdiel medzi stresom a vyhorením.
Zdravie. Faktory zdravia. Životná energia. Čo odoberá energiu dlhodobo. Psychosomatika.
Grify na doplnenie energie krátkodobé a dlhodobé – Dobré rady pre život v radosti a spokojnosti .
MODUL č. 2
Kľúčové kompetencie pedagogického/odborného zamestnanca a ich rozvoj
Kľúčové kompetencie a profesionalita
Kariéra a trh práce – Význam a chápanie práce.
Kompetencie – Delenie z hľadiska Európskeho kvalifikačného rámca EKR/EQF.
Kľúčové kompetencie – Identifikácia a štruktúra kľúčových kompetencií.
Sebareflexia vlastných kľúčových kompetencií – Seba-inventúra.
Zručnosti riadenia medziľudských vzťahov
Efektívna a nenásilná komunikácia
Komunikácia – sociálna kompetencia.
Zložky efektívnej komunikácie – Komunikačný model. Prečo si ľudia nerozumejú.
Rozvoj schopností komunikácie – Zlozvyky, chyby a omyly v komunikácii.
Empatia, dávanie a prijímanie spätnej väzby, spätná väzba verzus kritika
Pozorovanie neverbálnych signálov – Reč tela, reč objektov, reč priestoru.
Komunikačné štýly – Základné typy správania sa v rôznych situáciách a ich dopady na emócie a správanie sa iných.
Podstata nenásilnej komunikácie. Ako komunikovať ľudsky aj v náročných situáciách.
Emocionálna inteligencia a schopnosť zvládať zmeny, výzvy v súčasnej dynamickej dobe
Pojem inteligencia
Emócie – nálady, emócie. Fyziologický základ emócií, vyjadrovanie emócií.
Emocionálna inteligencia : Porovnanie IQ a EQ – rozdiel, atribúty, ich podstata.
Teória zmeny – seba-motivácia
Používanie edukačných príbehov zameraných na prevenciu sociálno-patologických javov na školách so zameraním na rozvoj emocionálnej inteligencie žiakov
Ako rozvíjať emocionálnu inteligenciu
Typológia osobnosti – základ adekvátneho prístupu k žiakom
Osobnosť – individualita, štruktúra a dynamika osobnosti. Profesionalita. Poznávanie seba a odhad iných.
Typológie – história a súčasnosť. Vznik rôznych typológií.
Pozorovanie ako základná metóda pri poznávaní človeka – príprava a ciele pozorovania, štruktúrovanosť a objektivizácia pozorovania
Práca s informáciami – štýly poznávania.
MODUL č. 3
Kľúčové kompetencie pedagogického/odborného zamestnanca a ich rozvoj
Kľúčové kompetencie a profesionalita
Kariéra a trh práce – Význam a chápanie práce.
Kompetencie – Delenie z hľadiska Európskeho kvalifikačného rámca EKR/EQF.
Kľúčové kompetencie – Identifikácia a štruktúra kľúčových kompetencií.
Sebareflexia vlastných kľúčových kompetencií – Seba-inventúra.
Implementácia aktivizujúcich a inovatívnych metód vo výchovno-vzdelávacom procese
Tvorivé prístupy vo vyučovaní, zážitkové učenie
Pojem a úrovne tvorivosti, druhy tvorivosti. Axiómy tvorivosti – Korelácia autentickej osobnosti, tvorivosti, dôvtipu, originality, flexibility, aktívneho prístupu.
Podmienky pre rozvoj a uplatnenie kreativity učiteľa v procese vyučovania, v ostatných oblastiach pôsobenia učiteľa.
Spôsoby rozvoja kreativity učiteľa – Uvedomenie si a prekonávanie stereotypov, hľadanie alternatívnych riešení, rozvíjanie zvedavosti, fantázie, atď.
Podmienky pre rozvoj a uplatnenie kreativity žiaka – Tvorba podmienok pre rozvoj autenticity žiaka. Vytváranie atmosféry humoru a hravosti, zvedavosti, slobody vyjadrovania podľa konkrétnych pravidiel, navodzovanie kooperácie medzi žiakmi.
Metódy rozvoja tvorivosti žiakov – Problémový výklad, heuristická metóda, výskumná metóda, brainstorming, situačná metóda, zážitkové učenie.
Formy a aktivity zážitkového učenia sa – Inscenačná metóda, hranie rolí, tímové riešenia úloh/problémov, hry s cieľom uvedomenia si, objavenia riešenia.
Rozvoj kritického myslenia cez zážitkové učenie
Metódy a formy práce podporujúce kritické myslenie. Rozvoj tvorivosti v hraniciach kritického myslenia.
Kritické myslenie – vzťah tvorivosti a kritického myslenia. Etapy vývoja kritického myslenia.
Emócie a fakty – Wasonov efekt.
Edukačné prostredie a podmienky pre rozvoj kritického myslenia – vytváranie priestoru na diskusiu, otázky a rôzne názory, špecifické metódy a aktivity, rozvíjanie komunikačných zručností, bezrizikové prostredie.
Chyby v poznávaní a spracovávanie informácií – poznávacie skreslenie, konfirmačný bias, kognitívna dizonancia, preťaženie voľbou, Dunning-Kruger efekt, obmedzená sebareflexia.
Iracionalita/racionalita a schopnosť argumentovať.
Metódy a formy práce podporujúce rozvoj kritického myslenia – Cinquain, Akrostich, Pojmové mapovanie, Šesť klobúkov, Otázky vyžadujúce myslenie nižšej úrovne, otázky vyžadujúce myslenie vyššej úrovne, KWL a INSERT, Okrúhly stôl, hodnotenie a sebahodnotenie, párové čítanie,…