Site Overlay

Keď „Prada“ nie je „Prada“

Fejk, či originál? Čím drahšia značka na kabelke, tým väčší predpoklad úspešného človeka.
Logá sú nálepky, ktoré v sebe skrývajú určité predpoklady pre správanie, očakávania, hodnoty,…
Sú demonštrovaním určitých generalizovaných predpokladov.

Mozog nálepky miluje. Sú krátke a zároveň obsahujú toľko „generalizovaných“ informácii. Je to pre neho veľmi jednoduché a rýchle. A on to miluje. Rýchlo sa dopracovať k jednoznačnému stanovisku.

Preto radi označujeme aj ľudí. Capneme im nálepku, ktorú máme stále pred očami a ktorá nám udáva jasné pravidlá ako sa k týmto ľuďom máme správať, čo môžeme od nich očakávať.

Že sú nálepky, ktorých sa nedá zbaviť, sa presvedčil vo svojom slávnom experimente so šokujúcim výsledkom aj americký psychológ David Rosenhan.

Rozoznali by ste schizofrenika od zdravého človeka, ak s ním pobudnete niekoľko týždňov?
Možno sa zarazíte a poviete, že sa necítite dostatočne kompetentný. To by sme mali nechať na medicínsky personál z odboru psychiatrie.

Verili by ste teda týmto ľuďom?

Rosehan a jeho spolupracovníci išli priamo do terénu. Nechali sa rovno hospitalizovať v rôznych ústavoch pre duševne chorých. Pri príjme hovoril každý z nich len jediný výmysel, a to, že počuje nejaké slovo (niekto hovoril, že počuje „buch“, iný, že počuje „dutý“). Ostatné informácie o svojom živote poskytli korektne.

Všetci boli prijatí so stanovenou diagnózou, väčšinou ako schizofrenici. Od toho momentu
sa začali správať ako úplne zdraví ľudia. Na otázku, či počujú to slovo, odpovedali, že už nie. Dodržovali režim oddelení, bavili sa s pacientmi, spolupracovali so zdravotníkmi. Lieky však tajne vypľuvali.

Všimol si niekto, že sú zdraví?

Od prvého dňa boli teda bez príznakov a chceli sa dostať domov. Nikto z personálu nezaregistroval, že im nič nechýba, že stav sa nemení. Naopak. Všetko, čo robili, bolo interpretované tak, aby sa to hodilo na ich diagnózu. Keď chodili napr. z nudy po chodbe, pokladali ich za nervóznych. Keď jeden z nich popísal vcelku normálny rodinný scenár („s matkou som vychádzal dobre, v puberte sme sa trochu vzdialili a lepšie som vychádzal s otcom“), mal to lekár za dôkaz nevyvážených rodinných vzťahov, ktoré modelovali jeho údajne chorú psychiku.

Hospitalizácia týchto ľudí trvala od 7 do 52 dní.

Keď sa ústavy rozhodli vydať týchto ľudí opäť medzi verejnosť, okrem jedného odchádzali všetci s diagnózou „schizofrénie v remisii“. Teda niečo ako „toto je schizofrenik, aj keď práve žiadne prejavy ochorenia nemá“.

Schizofrenik. Pre mnoho ľudí šialenec alebo blázon. A to je nálepka, ktorá drží mega-pevne.

Dostali ju preto, že pár hodín počuli jedno nevinné slovo. Pretože si počas týždňov nikto nevšimol, že sú úplne normálni.

Ide o to, že my všetci sa správame úplne rovnako, ako personál tých liečební. Koľko vtipov máme o blondínach, alebo ženách za volantom. Nálepky eliminujú riziko. Štatisticky ste rizikovejší klient pre poisťovňu, alebo máte lepšiu bonitu v banke.

Ako pristupujete k ľuďom vo Vašom okolí?

Všímate si svojich kolegov detailnejšie a častejšie, alebo ste jednoducho na základe
Markantnejších situácii povedali, že to je ten „špekulant“, „pätolízač“, či „dráč“.

A snažíte sa deklarovať niečo aj o sebe?

Akonáhle niekomu nálepku dáme, máme sklon ohýbať všetky informácie tak, aby do nálepky zapadli. A pretože nálepka je pohodlná – sprehľadňuje nám totiž svet a úžasne zjednodušuje -, robíme všetko preto, aby držala. Väčšinou nevedome, ale to tomu oblepenému
nepomôže.

Znamená to, že nesmieme nikoho hodnotiť alebo kritizovať? To by bolo v lepšom prípade nudné, v horšom nebezpečné.

Hodnoťme ale veci bez nálepky. Vôbec nie je dôležité, či je tá kabelka s logom Prada. Ale či sa hodí k oblečeniu, či vpracem dnes do nej všetko potrebné a nebude mi prekážať jej veľkosť,… Dnes mi môže omnoho lepšie poslúžiť aj tá zo sekáču. Vyzerá zachovalo, dizajnovo ladí s outfitom. Je presne taká, akú potrebujem. Zajtra to možno bude lepšie „na Pradu.“

A pozeráme na to, akej značky má kabelku jej nositeľka? Čo ak je to fejk, len my ho nedokážeme dostatočne rozoznať?

 

Súbory cookie používame na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti. Informácie o vašom používaní našej stránky zdieľame aj s našimi partnermi v oblasti sociálnych médií, reklamy a analýzy. View more
Cookies settings
Akceptovať
Zamietnuť
Ochrana osobných údajov.
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Ochrana osobných údajov.

Používaním našich webových stránok nám zverujete svoje osobné údaje. Na tejto stránke uvádzame, aké osobné údaje zhromažďujeme a pravidlá ako ich používame.

Prevádzkovateľ: SIEXTAR s.r.o., Gorkého 769/8, 962 31 Sliač, Slovenská republika, IČO 46 273 671, Právna forma: Živnostník, zhromažďuje nasledujúce osobné údaje: – súbory cookies – osobné údaje, ktoré nám poskytnete v rámci nášho “Kontaktného formulára”

Ako používame zhromažďované osobné údaje

Formuláre

Osobné údaje, ktoré nám poskytnete prostredníctvom našich formulárov, budú použité výhradne pre účely, pre ktoré boli určené, a to: – údaje z “Kontaktného formulára” výlučne pre potreby spätného kontaktovania sa s vami

Ako odvolať súhlas

Vaše osobné údaje spracúvame na základe vášho súhlasu, ktorý môžete kedykoľvek odvolať prostredníctvom odkazu umiestneného v päte každého newslettera.

Cookies

Cookies sú malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do pamäti prehliadača a obsahujú údaje o návšteve webovej stránky. Tieto súbory sú anonymné a obsahujú údaje, akými sú jazyk, prehliadač a ďalšie nastavenia pri zobrazení stránky. Cookies, ktoré váš prehliadač odosiela k nám, slúžia na analyzovanie správania užívateľov na našich webových stránkach a na zlepšenie a zjednodušenie ich použiteľnosti. Na analýzu používame nástroje Google Analytics. Pre reklamné účely používame Google Remarketing. Doba používania súborov cookies je 6 mesiacov.

Ako súbory cookies kontrolovať a zmazať 

Zmenu nastavenia v používaní súborov cookies je možné uskutočniť v rámci každého internetového prehliadača v sekcii Nastavenia. Odstránením alebo zablokovaním súborov cookies budete môcť navštíviť naše webové stránky, ale niektoré funkcie nemusia pracovať správne.

Aké sú vaše práva

Každá osoba, ktorá nám poskytla osobné údaje má právo od nás požadovať: – prístup k svojim osobným údajom – právo na ich opravu alebo vymazanie alebo obmedzenie spracúvania – právo namietať proti spracúvaniu – právo na prenosnosť údajov – právo podať sťažnosť dozornému orgánu, ktorým je Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky

Práva dotknutej osoby

Každá osoba, ktorá nám poskytla osobné údaje (dotknutá osoba) má právo od nás požadovať prístup k svojim osobným údajom a právo na ich opravu alebo vymazanie alebo obmedzenie spracúvania, právo namietať proti spracúvaniu, právo na prenosnosť údajov a právo podať sťažnosť dozornému orgánu, ktorým je Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky.

Ako si uplatniť vaše práva

Uplatniť vaše práva si môžete zaslaním emailovej správy alebo písomnej žiadosti na naše kontaktné údaje uvedené v sekcii „Kontakt“.

Save settings
Cookies settings